Saturday

Pemuda Ansar Mencari Abu Jahal

Pemuda Jihad

Sejarah Terdahulu.
Mu'az bin Ammar bin Jamooh dan Mu'az bin Afra adalah di antara pemuda Ansar yang ikut berjuang dalam peperangan Badar. Mereka bercita-cita untuk membunuh Abu Jahal tetapi mereka tidak mengenali Abu Jahal.
Di tengah medan peperangan ,kedua pemuda itu berjuang bermati-matian."Aku akan bunuh Abu Jahal, musuh Islam yang dilaknat Allah itu !!", kata Mu'az bi Amar dengan penuh semangat.
"Ya aku juga akan bersamamu membunuh Abu Jahal yang memusuhi Nabi Muhammad saw., janji Mu'az  bin Afra sahabat karibnya.
"Jika begitu marilah kita cari di mana Abu Jahal. Kita bersatu tenaga membunuh musuh  Allah yang durjana itu. Mari kita tanya orang itu, mungkin dia mengetahui siapa dan di mana Abu Jahal", kata Mu'az bin Amar kepada sahabatnya.
Mereka menghampiri Abdul Rahman bin Auf yang sedang berjuang, lalu memegang tangannya : " Pak Cik, adakah pak cik mengetahui yanbg mana Abu Jahal. Abu Jahal bedebah itu telah mencaci dan menghasut orang menentang Nabi dan Rasul Allah. Aku bersumpah dengan nama Allah, jika aku ternampak Abu Jahal, aku akan membunuhnya, walaupun aku sendiri terbunuh !", kata Mua'z bin Ammar.
Abdul rahman bin Auf terpegun mendengar kata-kata berani yang keluar dari mulut Mu'az bin Ammar yang masih begitu  muda, sedangkan Abu Jahal seorang yang berpengalaman dalam perang.
Tiba-tiba Mu'az bin Afra pula memegang tangan Abdul Rahman dan mengucapkan kata-kata yang serupa. Abdul rahman bin Auf cuba menguji keyakinan pemuda-pemuda itu dengan berkata :"Wahai orang-orang muda, tidakkah kamu mengetahui Abu Jahal itu sangat pandai bermain senjata.Kamu akan mati dibunuhnya.Tambahan pula ia dikawal dengan rapi ".

Kedua pemuda itu tidak berganjak dari cita-cita mereka. Mereka berkata dengan penuh berani : "Kami tidak gentar walau sekuat mana Abu Jahal itu, walau seketat mana dikawal, Abu Jahal mesti mati atau kami terbunuh. Kami rela mati dari membiarkan musuh Islam terus berkuasa dan menghasut orang lain dari menerima cahaya petunjuk Islam. Kami lebih rela mati syahid, dalam menegakkan agama Allah ".

Realiti Sekarang.
Sejak Jatuhnya Daulah Khilafah di Uthmaniyah pada tahun 1924, Nabi Muhammad tidak lagi di lindungi atau dijaga maruahnya malah sekarang semakin teruk di hina dan tiada siapa yang lagi para pemimpin Islam untuk membelanya. Hanya sekadar meluahkan perasaan benci dan mengutuk perbuatan tersebut. Ia sekadar bermain di bibir bukan terus bangkit untuk melancarkan Jihad fisabilillah. Yakinlah hanya Jihadlah dapat mengerunkan hati musuh-musuh Allah.
Firman Allah : Hukum Perang Dalam Islam.

“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(TQS Al-Baqarah : 216)

Wahai Kaum Muslimin! Siapa sahaja yang mencintai Allah dan RasulNya, dia mesti berjuang untuk mendirikan agamaNya. Dan agamaNya tidak akan dapat didirikan tanpa adanya sebuah negara yang menerapkannya. Justeru, siapa sahaja yang cintakan Allah dan RasulNya, dia wajib berjuang menegakkan Negara Khilafah. Siapa sahaja yang marah terhadap orang yang menghina Rasulullah, dia wajib berjuang untuk mendirikan Khilafah. Siapa sahaja yang menginginkan si penghina Rasulullah dihukum, dia wajib mendirikan Khilafah.
Sejarah Akan Berulang
Siapa sahaja yang ingin memastikan Rasulullah tidak lagi dihina, dia wajib mendirikan Khilafah. Kerana hanya Khilafah sahajalah yang akan secara nyata menghentikan semua penghinaan itu, serta melindungi kehormatan Islam, Rasulullah dan umatnya.

Umpama respons Sultan Abdul Hamid II terhadap Perancis dan British, dengan ketegasan sang Khalifah yang mengisytiharkan jihad jika penghinaan itu diteruskan, maka akhirnya segala rancangan jahat musuh terhenti serta-merta. Sultan Abdul Hamid II telah menunjukkan kepada kita bahawa jika Rasulullah SAW dihina, maka jihad adalah jawapannya. Inilah yang juga bakal dilakukan oleh Khalifah apabila kita bernaung di bawah Daulah Khilafah tidak lama lagi Insya Allah.

Firaman Allah : Penghargaan Allah terhadap para syuhada'


“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.”
(TQS At Taubah : 111)

Sambungannya


“Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat[***], yang ruku', yang sujud, yang menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.”
(TQS At Taubah : 112)

Tafsiran Ayat (***) :
Maksudnya: melawat untuk mencari ilmu pengetahuan atau berjihad. Ada pula yang menafsirkan dengan orang yang berpuasa.

Firman Allah : Orang-orang mukmin pasti menang, dan orang-orang kafir pasti hancur


“Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. “
(TQS Muhammad : 7)

Takbir!!! Takbir!!! Takbir!!!

No comments:

Jangan Buka !!!

Daulah Islam

Daulah Islam

Singgah Sana

(Jom Buka) Realiti Umat Islam Zaman Sekarang‬‏