Sunday

Munafik Jika Meninggalkan Solat Jumaat

Bahawa sesungguhnya Hari Jumaat merupakan hari yang agung bagi umat islam dimana Allah SWT menjadikannya sebagai Hari Istimewa dan Hari Kebesaran Islam dan Allah SWT dan sendiri memuliakannya. Sehubungan dengan itu, Hari Jumaat juga merupakan hari pertemuan muslimin yang besar & pertemuan solat Jumaat ini adalah lebih besar KEFARDHUANNYA selain dari pertemuan di Arafah.
Sembahyang Jumaat HUKUMNYA ADALAH FARDHU AIN bagi setiap lelaki yang merdeka, berakal, baligh & bermukim pada tempat yang didirikan solat Jumaat, walaupun ia bukan termasuk bermastautin pada sesuatu tempat.

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: “Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali (berturut-turut) makan Allah SWT mengecap hatinya (sebagai munafik atau orang yang melengah-lengahkannya)” (Riwayat Ahmad).
Dari Abdullah Ibn Mas’ud ra. Menerangkan bahawa Nabi SAW bersabda : “ Sesungguhnya aku berkeinginan benar akan menyuruh seseorang bersolat dengan para jemaah, kemudian aku pergi membakar rumah-rumah mereka yang tidak mahu menghadiri jemaah Jumaat beserta dengan mereka sendiri”
Di dalam hadis yang diterangkan diatas tadi, menunjukkan akibat bagi orang yang meninggalkan solat 3 kali berturut-turut yang mana di dalam hatinya, Allah SWT telah mengecopkan sebagai MUNAFIK yang mana kita tahu bahawa orang munafik duduknya di bawah api neraka.
Firman Allah SWT yang bermaksud : “Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolongpun bagi mereka”. 
( TQS 4: 145 )
Di Haruskan Tinggal Solat Jemaah ( DARURAT )
 
1.                  Mati
2.                  Negeri Dalam Keadaan Berperang
3.                  Panas / Sejuk Yang Keterlaluan Hingga Menyebabkan Pensan @ Mati
4.                  Takut ( Haiwan Buas / Pemerintah Zalim )

*                    Alasan Anda Pula Bagaimana?
*                    Kukuh Sangatkah Alasan Kita Nak Beritahu Allah Nanti?
 
HAYATILAH KALIMAH AZAN INI :
MARILAH SEMBAHYANG DAN
MARILAH MENUJU KEJAYAAN.
Al-Faqir Ilallah : Al-Huzaifah Ibn Yaman


No comments:

Jangan Buka !!!

Daulah Islam

Daulah Islam

Singgah Sana

(Jom Buka) Realiti Umat Islam Zaman Sekarang‬‏