Saturday

Tinggal Satu Peluru

Dunia hari ini kadang-kadang mengukur kemaskulinan lelaki pada apakah dompetnya penuh. Nampaknya dunia seolah-olah tidak adil, tetapi untuk kelihatan macho memang poket perlu penuh. Seorang lelaki ibarat kehilangan taring tanpa duit. Seorang yang selalu pokai menggambarkan banyak kelemahan pada dirinya, contohnya dia tidak pendai menguruskan wang atau tidak pandai mencari wang. Semua berkaitan dengan harta pada kehidupan kini boleh meletakan seseorang itu di hormati ataupun tidak.
            Tuntutan untuk memiliki harta ataupun sekurang-kurangnya pendapatan yang menjamin cukup penting untuk berada pada tahap kemaskulinan yang sejati. Bayangkan seorang lelaki tanpa duit, segalanya akan terbatas buat dia. Seorang lelaki tanpa duit ibarat seorang pahlawan tanpa senjata. Apa yang hendak diharapkan pada pahlawan tanpa senjata?
            Seseorang lelaki itu meskipun handsome tetapi miskin adalah amat rendah di sisi seorang wanita yang buruk tetapi kaya. Sekurang-kurangnya seorang lelaki perlu yakin dengan keupayaannya untuk melindungi dan memberikan kebahagiaan kepada seseorang wanita dan wang yang mencukupi adalah satu.
            Anda lelaki? Maka anda perlukan pekerjaan menjamin pendapatan. Kemuncak kemaskulinan masa kini adalah pangkat dan pendapatan. Tanpa menyampingkan soal-soal keperibadian dan kerohanian yang baik, duit tetap menjadi dalam kesempurnaan kehidupan seorang lelaki.
            Sebuah Negara yang terkategori dalam kelompok Negara miskin telah mencapai pertumbuhan yang merangsangkan, sudah tentu ini satu cabaran bagi anda yang tinggal di Malaysia, sebuah Negara yang pesat dalam segala hal.
            Bagaimana? Bukankah itu bermakna usaha untuk mengubah hidup patut menjadi agenda utama anda selain hal-hal lain yang sama penting? Kelakian bermakna kejantanan dan kejantanan yang diperlukan itu adalah yang bersifat melindungi, menjamin, dan harmoni. Kesemuanya ini, boleh di bentuk dengan wang yang cukup. Meskipun, tidak semestinya wang melindungi, menjamin kehidupan dan memberikan keharmonian sejati, ia tetap menjadi faktor menyumbang.
            Bina hidup anda agar boleh dibanggakan sebagai lelaki sejati. 

Berusaha keras
Hari ini adalah untuk keperluan esok. Orang menanam padi hari ini untuk dituai hasilnya kemudian. Setiap yang malas tidak berbuat apa-apa hari ini, besok tidak akan memungut apa-apa hasil. 

 Rancang hidup anda
Rancanglah hari anda agar hidup menjadi lebih bermakna dan terarah. Berikan target-target tertentu untuk dicapai dalam hidup. Kita akan menjadi lebih kuat dan mantap jika ada matlamat besar yang diletakan dihadapan. 

 Bina keperibadian tinggi
Anda akan berada pada pakej yang mengagumkan apabila sumber pendapatan anda kukuh, hidup pula kelihatannya dirancang dengan baik dan teliti serta, memiliki keperibadian yang tinggi. Kemaskulinan sejati yang sebenar adalah pada wang, kedudukan pada masyarakat dan juga keperibadian yang mengagumkan.
Lelaki Muslim Sejati Pemangkin Ummah

Hidup semalam banyak mengajar, ingat-ingat tinggalkan satu peluru, wayang dulu tak pernah reda, hitam putih telah pun diterima, helah mengelah mencuru mimpi.

Jazakallah Khairan.

No comments:

Jangan Buka !!!

Daulah Islam

Daulah Islam

Singgah Sana

(Jom Buka) Realiti Umat Islam Zaman Sekarang‬‏