Saturday

Alasan BangangNalisme Mengelak Solat


Pernah tak ajak adik-beradik atau kawan-kawan korang untuk tunaikan solat? Tanggungjawab kita bukan saja tunaikan solat, tapi menjadi tanggungjawab kita untuk ajak saudara seislam kita untuk tunaikan solat, lebih-lebih lagi solat berjamaah.

Tapi entah kenapa, paling lama pun 15 minit je untuk tunaikan solat, ramai yang mengelat. Main bola terkejar-kejar atas padang boleh pulak? Ayat-ayat kat bawah ni, mungkin korang biasa dengar...

1. "Gi dulu... Gi dulu..."
Ini ayat rasmi untuk orang yang mengelat solat. Kononnya suruh kita pergi dulu, nanti dia datang. Tunggu punya tunggu, tak muncul-muncul jugak.

2. "Aku pakai seluar pendek ni... Mana boleh solat"
Dah ko pakai seluar pendek tu, sapa suruh? Sapa suruh dedahkan aurat? Aurat lelaki (antara pusat hingga lutut) adalah dalam semua keadaan, kecuali bersama isteri tau tak? Dedah aurat boleh, solat tak boleh pulak. Pelik... pelik...

3. "Aku berpeluh ni..."
Mak aihhh... berpeluh punya pasal, tak nak solat? Peluh tu najis ke, bang? Lainlah peluh yang ko keluarkan tu, keluar air kencing.

4. "Baju aku kotor..."
Baju kotor, boleh solat lagi. Kotor tu bukannya najis, cuma lebih baik berpakain kemas dan bersih untuk menghadap Allah. Tapi lebih baik solat dalam berpakaian kotor daripada terus tinggalkan solat. Ye dak?

5. "Tunggu aku habis main game jap..."
Nanti ko main game dengan Mungkar dan Nakir ye?

6. "Sibuk kerja... Tak sempat"
Kerja berjam-jam boleh. Nak solat, 15 minit tak boleh. Sedarlah, rezeki tu, Allah yang bagi. Bila-bila je Dia boleh tarik. Syirik kalau kita yakin kerja yang bagi kita rezeki!

7. "Nantilah aku solat"
Ada orang yang ingatkan kita solat pun kita boleh nak tangguh-tangguh. Kalau takde orang yang ingatkan, lagilah teruk. Dengan manusia, kita nak tepati masa. Tapi, dengan Allah, kita buat acuh tak acuh je. Tapi, bab nak solat di awal waktu ni memang payah. Nilainya begitu mahal. Beruntung kita kalau kita dapat jaga solat 5 waktu di awal waktu.




Solatlah Walau Pahit Macam Mana Pun


*****


Tajuk Entry Sentap Sikit. Sebab Kadang-Kala Perlu Sentap-Menyentap Sikit Golongan Macam iNi. Peringatan Untuk Diri Sendiri Juga...

2 comments:

amm_xgen said...

ha3 memang sentap la tajuk dia ha3

Mohamad Azizan said...

Hehehe.. maaflah sekiranya ada di kalangan saudara-saudara yang terasa.. tetapi begitulah hakikatnya..

Jangan Buka !!!

Daulah Islam

Daulah Islam

Singgah Sana

(Jom Buka) Realiti Umat Islam Zaman Sekarang‬‏